U bevindt zich hier

Home >  Basisschoolkind >  Gezondheid en voeding >  Gezondheid en bewegen

Gezondheid en bewegen

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid en de ontwikkeling van je kind. Kinderen houden van klimmen, rennen en ontdekken.

Bewegen is goed voor de conditie

Bewegen is goed voor het gewicht en de conditie van je kind. Een goede conditie zorgt ook voor een betere weerstand. Daardoor word je minder snel ziek. Door te bewegen traint je kind de spieren, zoals de arm- en beenspieren en de hartspier. Ook het ademhalingssysteem en de bloedsomloop verbeteren door te bewegen.

Hoeveel beweging heeft je kind nodig?

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad hebben basisschoolkinderen elke dag minimaal een uur matig of zwaar intensieve beweging nodig om gezond te blijven. Buitenspelen, naar school te fietsen en wandelen zijn goede manieren om meer te bewegen. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad dat kinderen minimaal drie keer per week bot- en spierversterkende activiteiten doen.

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind niet te veel zit. Laat je kind na elk half uur zitten, even opstaan om te bewegen. Bijvoorbeeld om een glas water te halen, een paar kniebuigingen te doen of om te springen op de plaats.

Matig intensieve inspanning

Bij matig intensieve inspanning, gaat je kind wat sneller ademen en gaat de hartslag omhoog. Je kind kan nog wel makkelijk praten. Voorbeelden van matig intensieve activiteiten zijn:

  • wandelen (boswandeling, speurtocht, naar vriendjes lopen);
  • fietsen (naar school);
  • helpen in het huishouden (grasmaaien, stofzuigen).

Zwaar intensieve inspanning

Bij zwaar intensieve inspanning gaat je kind veel sneller ademen en stijgt de hartslag flink. Je kind heeft moeite om hele zinnen nog met gemak te kunnen uitspreken. Voorbeelden van zwaar intensieve inspanning zijn:

  • sporten bij een vereniging (turnen, hockey, tennis);
  • zelfstandig of met vrienden sporten (hardlopen, voetballen, skaten);
  • gymles op school.

Spierversterkende activiteiten

Dit zijn bewegingen die de spieren versterken. Voorbeelden van spierversterkende activiteiten die geschikt zijn voor basisschoolkinderen:

  • een bal overgooien;
  • in het klimrek slingeren;
  • krachttraining, maar dan wel onder professionele begeleiding.

Botversterkende activiteiten

Dit zijn bewegingen die de botten versterken. Voorbeelden van botversterkende activiteiten die geschikt zijn voor basisschoolkinderen:

  • touwtjespringen;
  • traplopen;
  • dansen.

Laat je kind meer bewegen

Je kunt je kind meer laten bewegen door het bijvoorbeeld een sport te laten beoefenen of door het buiten te laten spelen. Bij buiten spelen bewegen kinderen meer doordat ze de vrijheid en de ruimte hebben. Buitenlucht is ook nog eens gezond. Lekker naar buiten gaan, is dus veel beter dan binnen tv-kijken of achter de computer. Door buiten te spelen of te sporten leert je kind ook andere kinderen kennen.

Beeldschermtijd

Kinderartsen raden tv-kijken of computeren niet af, maar het is belangrijk dat jij en je kind rekening houden met het volgende:

  • Laat je kind regelmatig van houding wisselen. Een goede houding is op de grond op de buik, maar ook zittend aan een tafel of liggend op de bank met de nek ondersteund.
  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Voorkom overmatige straling.
  • Beperk beeldschermtijd bij kinderen van 4 tot 12 jaar tot maximaal twee uur per dag.
  • Kinderen leren gezond gedrag gemakkelijker aan en houden het vol wanneer hun ouders dit stimuleren.

Meer informatie

Hoeveel je kind moet bewegen volgens de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad vind je op de website Allesoversport.nl.

Meer informatie over het stimuleren van gezond gedrag vind in het artikel op de website Allesoversport.nl.

Op de iGrow App van TNO vind je meer tips over bewegen en leuke speelplekken bij jou in de buurt.

 

Keurmerk

Bron: Gezondheid en bewegen

Of vraag het Else, onze virtuele medewerker!