U bevindt zich hier

Home >  Basisschoolkind >  Groei en ontwikkeling >  Lichamelijke ontwikkeling >  Ondergewicht

Ondergewicht

Sommige kinderen zijn magerder dan andere kinderen van dezelfde leeftijd en lengte. Maak je je zorgen over het gewicht van je kind? Meestal is er niets aan de hand en hoort een laag gewicht gewoon bij je kind.

Er is pas sprake van ondergewicht als het gewicht van je kind fors lager is dan normaal voor kinderen van dezelfde leeftijd met dezelfde lengte.

Mogelijke oorzaken van ondergewicht

Ondergewicht kan door verschillende oorzaken ontstaan. Behalve een ziekte of een serieus eetprobleem kunnen er ook minder serieuze oorzaken zijn. Als je kind niet wil ontbijten, niets lust en heel snel groeit is het belangrijk om dit in de gaten te houden.

Ondergewicht is niet hetzelfde als ondervoeding

Als je kind een te laag gewicht heeft, dan hoeft dat niet te betekenen dat je kind ook ondervoed is. Het kan ook zijn dat een laag gewicht gewoon bij je kind hoort, bijvoorbeeld omdat de ouders ook een laag gewicht hebben. Als je kind de groeicurve blijft volgen en het gewicht niet naar beneden afbuigt, dan is je kind misschien licht voor zijn leeftijd of lengte, maar hoef je je geen zorgen te maken.

Eetproblemen

Als ouder kun je je behoorlijk zorgen maken als je kind een lastige eter of een kleine eter is. Maar dat is niet altijd nodig. Kinderen lusten niet alles en sommige kinderen willen niet eten.  Ook gezonde kinderen kunnen lichte tot matige eet- en voedingsproblemen hebben. Je kind eet dan minder, maar groeit en functioneert goed.

Gezondheidsrisico’s van ondervoeding

Als je kind onvoldoende eet, voelt het zich misschien snel moe. Kinderen die langdurig te weinig eten, hebben weinig energie. Hun conditie gaat achteruit en hun weerstand neemt af. Als je kind langere tijd weinig eet kunnen er na een tijdje voedingstekorten ontstaan en kunnen de groei en ontwikkeling achterblijven. Ernstige ondervoeding kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid van je kind.

Eet gezond

Als je kind te weinig weegt of een kleine eter is, dan is het in ieder geval belangrijk om gezond te eten. Het lichaam heeft veel eiwitten, vitamines en mineralen nodig om fit en sterk te blijven.

Voedingstips bij ondergewicht

Bij ondergewicht is het belangrijk dat je kind regelmatig eet. Geef als tussendoortje producten met veel eiwitten en voldoende goede vetten. Eiwit zit vooral in vlees, vis, vleesvervangers, ei, melk(producten), noten en peulvruchten. Gebruik vloeibare bak- en braadproducten of olie voor het bereiden van de maaltijd en smeer margarine uit een kuipje op brood. Maak je je zorgen? Bespreek het dan met de jeugdverpleegkundige of de jeugdarts. Zij kunnen je advies geven en je zo nodig voor meer hulp verwijzen naar een diëtist.

 

Keurmerk

Bron: Ondergewicht

Of vraag het Else, onze virtuele medewerker!

Organisaties

  • Diëtist

    Toon op kaart
  • Huisarts

    Toon op kaart