U bevindt zich hier

Home >  Basisschoolkind >  Opvoeding en gedrag >  Slapen >  Aanpak van slaapproblemen

Aanpak van slaapproblemen

Het komt veel voor dat kleuters moeilijk inslapen en weer uit bed komen. Vaak moet je lang volhouden om ervoor te zorgen dat je kind in bed blijft. Je kunt kiezen voor een van de methoden hieronder. De meeste methoden hebben een belangrijke overeenkomst: je geeft als ouder geen aandacht aan gedrag dat je niet wilt zien.

Directe methode

Bij de directe aanpak werk je een vast slaapritueel af. Dat begint bijvoorbeeld met naar het toilet gaan, gevolgd door tanden poetsen, welterusten zeggen en naar bed gaan. Maak bij het instoppen duidelijk dat het de bedoeling is dat je kind de hele nacht in bed blijft en dat je niet komt als het roept of huilt. Dan verlaat je de slaapkamer en negeer je vragen, roepen of huilen, hoe moeilijk je dat ook vindt.

De eerste nacht kunnen kinderen soms uren huilen. Van jou als ouder vraagt dat veel zelfbeheersing. Je moet bereid zijn om je kind gewoon te laten huilen. Ben je dat niet, dan kun je beter van tevoren al voor een andere methode kiezen.

Wanneer je kind de volgende dag wakker wordt en in bed is blijven liggen, geef dan direct de afgesproken beloning. Dit versterkt je kind in het laten zien van het gedrag dat je wilt zien.

Geleidelijk in slaap vallen

Bij de geleidelijke aanpak handel je het gewone slaapritueel af, maar vertel je dat je na vijf minuten even komt kijken als je kind rustig in bed blijft. Dit doe je dus ook na vijf minuten. Vervolgens vertel je weer rustig dat het tijd is om te gaan slapen en dat je over acht minuten weer komt kijken. Dan vertrek je weer. Je blijft dus niet in de kinderkamer, ook niet als je kind nog huilt. Het kan nodig zijn dat je een aantal keren teruggaat voordat je kind in slaap is gevallen. Maak daarom de tijd tussen de bezoekjes aan de slaapkamer steeds een paar minuten langer.

De 'bedtijdpas'

Je kind krijgt een 'pas' die het kan inwisselen. Bijvoorbeeld jij als ouder komt één keer naar de slaapkamer of je kind mag één keer uit bed komen. Daarna levert het de pas in en reageer je niet meer op het roepen. Gaat het die nacht goed, dan beloon je je kind zoals je hebt afgesproken.

Het is het leukst als je zoon of dochter de pas zelf maakt of als je de pas samen maakt. Dit is al een vorm van extra aandacht of beloning.

Complimenten en beloningen

Geef wel aandacht aan gedrag dat je wel wilt zien. Die aandacht kan in verschillende vormen: een compliment, een extra verhaal voorlezen, een extra moment met je kind alleen of iets tastbaars zoals een sticker. Spreek van te voren wel heel duidelijk met je kind af, wanneer het de beloning krijgt en wanneer niet.

Consequent zijn

Bedenk van tevoren welke aanpak bij je past en wat je aankunt. Het is het belangrijkste dat je consequent bent en het elke avond op dezelfde manier doet. Bovendien is het belangrijk dat je partner dezelfde aanpak volgt. Het is dan ook belangrijk dat je kind eraan went dat soms de ene ouder en soms de andere ouder hem naar bed brengt. Vaak is het effect al binnen een week zichtbaar. Zie je na een week geen verandering of vind je het moeilijk om vol te houden, probeer dan een andere methode of vraag advies bij het CJG.

 

Keurmerk

Bron: Aanpak van slaapproblemen

Of vraag het Else, onze virtuele medewerker!